Siirry sisältöön

Lounea ja Creanord hyödyntävät tekoälyä tietoliikenneverkkojen suorituskyvyn ja luotettavuuden kehittämisessä

Valokuituyhtiö Lounea ja Creanord ovat aloittaneet yhteistyössä tutkimuksen, jossa selvitetään miten tekoälyä voidaan hyödyntää tietoliikenneverkkojen suorituskyvyn ja luotettavuuden parantamiseksi. Tutkimuksen ensisijainen tavoite on kehittää ennakoivaa analytiikkaa eli kehittää tekoälyn kykyä ennustaa ruuhkia tietoliikenneverkoissa. Tutkimuksen tuloksia odotetaan saatavan jo alkuvuoden aikana. 

Käyttäjäkokemus etusijalla

Tietoliikennepalvelujen käyttäjillä on nykyisin erittäin korkeat odotukset yhteyden laadusta ja käyttäjäkokemuksesta. Erityisesti suoratoistopalvelut ovat nousseet merkittäväksi osaksi verkkojen liikennettä, mikä tekee sujuvasta ja häiriöttömästä toistosta keskeisen asian käyttäjäkokemuksen kannalta

Käyttäjät ovat erittäin herkkiä erityisesti viiveille videon toiston aloittamisessa ja jo kahden sekunnin odotusaika voi johtaa käyttäjän turhautumiseen ja jopa videon keskeyttämiseen. Verkon ruuhkautuminen myös vaikuttaa haitallisesti reaaliaikaisiin palveluihin, kuten puheviestintään ja videoneuvotteluihin. 

Jos verkko ei pysty tarjoamaan riittävää kapasiteettia ja laatua näille palveluille, seurauksena voi olla katkonaisia tai huonolaatuisia yhteyksiä, mikä heikentää merkittävästi käyttäjäkokemusta.

Verkonhallinnan keskeinen kilpailutekijä

Kyky ennustaa ja hallita verkkojen suorituskykyä on keskeinen kilpailutekijä tietoliikennepalveluntarjoajille, jotka pyrkivät tarjoamaan korkealaatuisia ja luotettavia palveluita käyttäjilleen. Ennakoiva lähestymistapa mahdollistaa palveluntarjoajille reagoinnin ja korjaavien toimenpiteiden toteuttamisen jo ennen kuin käyttäjät huomaavat ongelmia

”Selvitämme AI:n (tekoälyn) ja ML:n (koneoppiminen) hyödyntämistä siihen, että operaattorit voivat siirtyä reaktiivisesta proaktiiviseen verkonhallintaan. Käyttäjäkokemus on tärkein yksittäinen tekijä, miksi käyttäjät valitsevat tietyn operaattorin tai päättävät vaihtaa nykyisen palveluntarjoajansa. Siksi operaattorien pyrkimyksenä tulisi olla tarjota erinomaista käyttäjäkokemusta, joka perustuu vakaaseen ja laadukkaaseen verkkoyhteyteen,” sanoo Claus Still, Creanordin toimitusjohtaja.

Creanordin PULSure-ratkaisu: Tarkan datan avulla kohti parempaa verkkoa

Tutkimus hyödyntää Lounean tuotantoverkosta kerättävää Creanordin PULSure-ratkaisun dataa. PULSure kerää päästä päähän mittadataa mm. viiveistä, jitteristä ja pakettihäviöistä. AI/ML-algoritmeja koulutetaan tällä datalla ennustamaan automaattisesti verkon ruuhkautumista. Tutkimuksen aikana arvioidaan sekä valvomattomia että valvottuja menetelmiä.

Autonominen verkonhallinta tulevaisuuden tavoitteena

”Tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntäminen verkonhallinnassamme on askel kohti autonomista, ennakoivaa verkkoa maailman parhaiden käyttäjäkokemuksien tuottamiseksi asiakkaillemme. Tavoitteenamme on tekoälyä ja koneoppimista hyödyntämällä edelleen parantaa verkkomme luotettavuutta ja suorituskykyä ja odotan innolla tämän tutkimuksen ensimmäisiä tuloksia,” sanoo Riku Päärni, Lounean CTO.

Lisätietoja:
Riku Päärni, teknologiajohtaja
riku.paarni@lounea.fi
044 7733471

Tietoa Creanordista

Creanord on erikoistunut verkon suorituskyvyn ja laadunvarmistukseen yli 20 vuoden kokemuksella kehittäen ratkaisuja matkaviestinoperaattoreille, hallinnoituille palveluntarjoajille sekä tukkumyyntipalvelujen tarjoajille ja kriittisille viestintäpalvelujen tarjoajille. 

Creanordin PULSure-ratkaisu mahdollistaa tarkan verkon ja sovellusten suorituskyvyn seurannan. Creanordin teknologiaa on toteutettu yli 30 maassa ja yli 60 verkossa maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Creanordin ratkaisuista osoitteessa www.creanord.com.