Lounea Oy:n puolivuosikatsaus 1.1. – 30.6.2024

Lounea Oy:n puolivuosikatsaus 1.1. – 30.6.2024 (tilintarkastamaton)
Julkaisuvapaa 29.8.2024 klo 14.00

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta. Puolivuosikatsauksen tiedotteen luvut ovat tilintarkastamattomia.

Suomen digitaalinen infrastruktuuri rakennetaan nyt

Lounea konsernin tammikuu-kesäkuu 2024

• Liikevaihto oli 34,5 (33,5) miljoonaa euroa, kasvua 3,1 (10,6) % edelliseen katsauskauteen verrattuna
  • Jatkuvan laskutuksen osuus liikevaihdosta 75,4 (68,1) %, kasvua 14,2 (8,4) %
  • Käyttökate oli 5,7 (4,8) miljoonaa euroa, oli 16,5 (14,3) % liikevaihdosta
  • Liikevoitto oli 0,5 (0,6) miljoonaa euroa, 1,4 (1,7) % liikevaihdosta
  • Katsauskauden tulos oli -1,1 (0,4*) miljoonaa euroa, -3,2 (1,2) % liikevaihdosta
  • Lounea myi Softera Oy:n 43,5 % omistuksensa 28.6.2024
  • Lounea osti Rauman Energian valokuituverkon palveluliiketoiminnan, liiketoiminta siirtyi Lounealle 1.7.2024 alkaen
  • Lounea osti liiketoimintakaupalla Vakka-Suomen Puhelimen Nakkilan ja Noormarkun kuituverkot, liiketoiminta siirtyi Lounealle 1.7.2024 alkaen
  • Lounea osti Kalajoen Kuitu Oy:n osakekannan, yhtiö siirtyi osaksi Louneaa 1.7.2024 alkaen

*Puolivuotiskauden 2024 luvut eivät ole vertailukelpoisia edellisen katsauskauden 2023 lukuihin 1.7.2023 toteutuneen Länsilinkki Oy:n myynnin takia. Länsilinkin luvut sisältyvät Lounea konserniin 1.1.-30.6.2023.

Katsauskauden keskeiset tunnusluvut Lounea-konsernissa

1–6/2024 1–6/2023 2023
Liikevaihto, miljoonaa euroa 34,5 33,5 66,7
Jatkuva laskutus, % liikevaihdosta 75,4 % 68,1 % 69,9 %
Käyttökate, miljoonaa euroa 5,7 4,8 11,8
Käyttökate, % 16,5 % 14,3 % 17,8 %
Liikevoitto, miljoonaa euroa 0,5 0,6 3,0
Liikevoitto, % 1,4 % 1,7 % 4,6 %
Omavaraisuusaste, % 62,9 % 71,5 % 60,1 %
Sijoitetun pääoman tuotto, % 2,8 % 1,4 % 2,3 %
Oma pääoma, euroa / osake 10,7 11,1 11,1
Henkilöstön lukumäärä kauden lopussa 329 332 336

Toimitusjohtaja Veli-Matti Viitanen: Valokuitu kuuluu kaikille!

Lounea jatkoi strategiansa toteuttamista kasvaen tavoitteensa mukaisesti ja rakentaen valokuituverkkoja. Visionamme on olla suurin suomalainen valokuituyhtiö, ja on hienoa todeta, että olemme edenneet merkittävin askelin kohti tätä tavoitetta rakentaen valokuituverkkoamme eri puolilla Suomea. Verkkomme piirissä onkin jo yli 220.000 taloutta. Strategian mukaiset panostukset digitaaliseen infrastruktuuriin nostavat sekä kustannuksia että poistoja mutta lisäävät samalla jatkuvalaskutteista liikevaihtoa ja luovat potentiaalia tulevaisuuden kassavirroille.

Strategiamme mukaisesti olemme kasvaneet myös liiketoimintaamme täydentävillä yritysostoilla hankkimalla Kalajoen Kuidun koko osakekannan, Vakka-Suomen Puhelimen Nakkilan ja Noormarkun valokuituverkot sekä Rauman Energian valokuituverkon palveluliiketoiminnan. Verkkojen ja liiketoimintojen ostot vahvistavat asemaamme markkinoilla ja tuovat palvelumme entistä useampien suomalaisten saataville.

Olemme myös ylpeitä roolistamme ICT-Infrapalveluiden kokonaistoimittajana, minkä avulla olemme saavuttaneet menestystä valtakunnallisissa ICT- ja valokuituratkaisuissa yritys- ja julkisasiakkaillemme. Lounea valikoitui esimerkiksi tietoliikenne ja ICT-palveluiden kokonaistoimittajaksi Länsi-Suomessa toimivalle sahateollisuusyritys Westas Groupille sekä päätyi julkisen kilpailutuksen kautta toimittamaan Seinäjoen kaupungille tietoliikenne- ja asiantuntijapalveluita sekä työasemien asennuspalveluita.

Palkittu asiakastyytyväisyys ja teknologinen edelläkävijyys

Lounean pitkäjänteinen työ valokuituteknologian edelläkävijänä ja erittäin korkea asiakastyytyväisyys palkittiin helmikuussa Barcelonassa pidetyn Mobile World Congress 2024-tapahtuman yhteydessä. Palkinnon myöntämisen perusteina olivat paitsi erinomainen asiakastyytyväisyys myös Lounean aktiivinen rooli teknologian kehittäjänä ja 50 GPON ratkaisujen kaupallistaminen ensimmäisten toimijoiden joukossa Euroopassa.

Lounea aloitti ensimmäisenä maailmassa 40 Gbps kotilaajakaistan toimitukset, mikä on osoitus teknologisesta edelläkävijyydestämme. Nämä saavutukset eivät olisi olleet mahdollisia ilman sitoutunutta ja asiantuntevaa henkilöstöämme.

Samaa innovatiivista ajattelua olemme soveltaneet myös tietoliikenneverkkojemme kehittämisessä. Tekoälytutkimus, jonka toteutimme keväällä yhteistyössä Creanordin kanssa, on tuonut merkittäviä hyötyjä tietoliikenneverkkojen ennakoivaan analytiikkaan. Tekoälyn ja koneoppimisen avulla voimme ennakoida verkon ruuhkautumista ja parantaa palveluidemme laatua entisestään. Tämä yhdistelmä asiakaslähtöisyyttä ja teknologista edelläkävijyyttä asettaa Lounean ainutlaatuiseen asemaan markkinoilla.

Vastuullisen digi-infran mahdollistaja

Lounealle on ensiarvoisen tärkeää, että vauhdikas kasvumme ja kehityksemme on kestävää. Huhtikuussa julkaisimme nettisivuillamme Lounean ensimmäisen vastuullisuusraportin ja vastuullisuustyömme vahvistamiseksi konserniin rekrytoitiin vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö.

Olemme alkuvuoden aikana jatkaneet vastuullisuusteemojemme edistämistä. Tulemme raportoimaan Euroopan unionin kestävyysraportointidirektiivin (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) mukaisesti vastuullisuudesta osana hallituksen toimintakertomusta vuodelta 2025. Viime vuonna saavutimme tärkeän merkkipaalun, kun hyvittämällä osan päästöistä olimme oman toimintamme osalta hiilineutraaleja. Konkreettisina toimenpiteinä suosimme tänäkin vuonna urakoitsijoita, joilla on mahdollisuus ottaa käyttöön uusiutuvia polttoaineita kaivutöissä. Käytämme myös uusiutuvaa energiaa kaikissa virtuaalipalvelimissamme. Näillä ja vastaavilla toimilla varmistamme, että toimintamme on ympäristön kannalta kestävällä pohjalla.

Huhtikuussa Lounea aloitti ensimmäisenä Suomessa tarkan raportin tarjoamisen yritysasiakkaiden käyttämien virtuaalipalvelinratkaisujen hiilidioksidipäästöistä ISO 14067 -standardin mukaisesti laskettuna. Tämän lisäksi Lounea voi myös hyvittää yritysasiakkaan päästöt tämän puolesta asiakkaan näin halutessa. Näin virtuaalipalvelimiemme käyttö ei ainoastaan vähennä hiilijalanjälkeä, vaan myös tukee aktiivisesti hankkeita, jotka auttavat suojelemaan ilmastoa ja edistävät kestävää kehitystä. Vastaavien yrityspalveluiden kehittäminen on tärkeä askel kohti kestävämpää ja vastuullisempaa digitaalista infrastruktuuria.

Valokuitu kuuluu kaikille!

Vuoden 2024 puolella tulemme vielä valokuiduttamaan uusia kaupunkeja. Ensi vuonna keskitymme pääsääntöisesti jo valittujen kaupunkien ja alueiden verkkojen voimakkaaseen laajentamiseen. Olemme myös vahvistaneet johtoa nimittämällä Juha Matkaselän uudeksi verkkojohtajaksi ja Lounea Palvelut Oy:n johtoryhmän jäseneksi. Matkaselällä on yli 20 vuoden kokemus tietoliikenneverkkojen rakentamisesta sekä operaattoriliiketoiminnasta Suomessa ja ulkomailla.

Missiomme on muuttaa tapaa, jolla yhteiskunta toimii digitaalisessa maailmassa, ja olemme sitoutuneet rakentamaan tehokasta digitaalista infrastruktuuria uusien palveluiden kehittämiseksi. Näemme, että valokuitu kuuluu kaikille ja tulee rakentumaan lopulta mahdollisimman lähelle käyttäjää. Asiakkaidemme tarpeet muuttuvat koko ajan ja Lounea muuttuu sen mukana. Kapasiteettia ja nopeutta tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän, ja valokuitu on paras teknologia vastaamaan näihin haasteisiin.

Kiitän omistajia, asiakkaita, henkilöstöä ja yhteistyökumppaneita kuluneesta alkuvuodesta. Olemme yhdessä saavuttaneet merkittäviä edistysaskeleita ja jatkamme määrätietoisesti työtämme kohti visiota olla Suomen suurin valokuituyhtiö, tuoden vastuullisesti rakennetun valokuidun kaikkien suomalaisten ulottuville.

Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan luettavissa Lounean sijoittajasivuilta.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Veli-Matti Viitanen, veli-matti.viitanen@lounea.fi, +358 5015 26