Siirry sisältöön

Lounean edelläkävijyys valokuituteknologiassa vakuutti asiantuntijat Pariisissa: Lounea tarjoaa suomalaisille tulevaisuuden yhteydet jo nyt!

Lounean innovatiivinen lähestymistapa valokuituyhteyksiin on jälleen nostanut yhtiön kansainvälisen huomion keskipisteeseen alan johtavien toimijoiden ja asiantuntijoiden keskuudessa. Teknologiajohtaja Riku Päärni esitteli Lounean toimintaa Network X 2024 – tapahtumassa, joka järjestettiin Pariisissa 8.-10. lokakuuta. Network X on yksi telealan merkittävimmistä kansainvälisistä tapahtumista, joka kokoaa yhteen alan vaikuttajat, teknologiajohtajat ja innovaattorit.

Päärni osallistui tapahtumassa European Telecommunications Standards Institute (ETSI) F5G-työryhmän isännöimään sessioon, jossa keskityttiin tulevaisuuden kodin yhteyksiin sekä maailman kehittyneimpiin valokuituteknologioihin. ETSI F5G -työryhmä on alan keskeinen taho seuraavan sukupolven valokuituverkkoteknologioiden kehittämisessä ja standardoimisessa. Päärnin puheenvuoro herätti laajaa kiinnostusta alan asiantuntijoiden keskuudessa ja korostaa Lounean kykyä olla mukana muovaamassa alan tulevaisuutta.

Lounea LAB vie teknologisen tutkimuksen uudelle tasolle

Lounean uusi tutkimusyksikkö, Lounea LAB, on keskeinen osa yhtiön strategiaa, joka nojaa teknologiseen edelläkävijyyteen. Lounea LAB kehittää ja testaa uusia ratkaisuja, kuten 50GPON ja WiFi 7 -teknologioita, jotka tuovat tulevaisuuden digiarjen jo tänään kuluttajien ulottuville. Yhtiö tutkii muun muassa 3D 8k videon suoratoistoa ja pilvipelaamista, mikä osoittaa Lounean sitoutumisen kehittää alati nopeampia ja parempia tietoliikenneratkaisuja.

”Meillä on mahdollisuus toteuttaa vaikka 100 gigan asiakasyhteyksiä”

Lounea on jo pitkään ollut edelläkävijä teknologiassa: yhtiö toi markkinoille 10 Gbit/s symmetriset kodin yhteydet jo vuonna 2021 ja esitteli maailman nopeimman kodin yhteyden vuonna 2023. Lisäksi Lounea on ensimmäisenä Suomessa tuonut tarjolle uuden sukupolven WiFi 7 -laitteet. Vuonna 2024 yhtiö panostaa vahvasti tekoälyyn pohjautuvaan ennakoivaan verkonhallintaan, joka mahdollistaa verkkojen optimaalisen suorituskyvyn ja häiriöttömän asiakaskokemuksen.
Lounean sitoutuminen tulevaisuuden verkkojen rakentamiseen näkyy konkreettisesti yhtiön toimissa.
”Gigabitin nopeus kotiin on nyt uusi normi, ja edelläkävijöiden keskuudessa kysyntää on jo 10 gigabitin nopeuksille”, Riku Päärni toteaa. ”- “Tarvittaessa meillä on edellytykset toteuttaa vaikka 100 gigan asiakasyhteyksiä heti, kun asiakkaan tiedonsiirtotarpeet sitä edellyttävät.”

Päärni kertoo, että seuraavana kehityskohteena ovat kotien sisäverkot. Lounea keskittyy siihen, että huippunopeudet eivät jää vain ulkoiseen verkkoon, vaan myös kodin sisäverkot tukevat häiriötöntä ja nopeaa tiedonsiirtoa. ”Tulemme pian lanseeraamaan uusia palveluja, jotka varmistavat, että kotien sisäverkon laitteet ovat tulevaisuudenkin tarpeita ajatellen aina ajantasaisia, laadukkaita ja turvallisia käyttää.”

Lisätietoa: Riku Päärni, Teknologiajohtaja, Lounea
Sähköposti: riku.paarni@lounea.fi Puhelinnumero: 044 7733471