Lounean tilikauden vahva alku – huomisen yhteydet luodaan nyt
Lounea Oy:n liiketoimintakatsaus 1.1. – 31.3.2025
Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta.
Liiketoimintakatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.
Lounea-konsernin tammikuu-maaliskuu 2025
- Liikevaihto oli 19,1 (16,9) miljoonaa euroa, kasvua 13,2 % vertailukaudesta.
- Jatkuvan laskutuksen liikevaihto oli 15,2 (12,9) miljoonaa euroa, kasvua 17,9 % vertailukaudesta
- Käyttökate oli 4,4 (3,7) miljoonaa euroa, 22,9 (21,6) % liikevaihdosta.
- Liiketulos oli 1,2 (0,9) miljoonaa euroa, 6,4 (5,7) % liikevaihdosta.
- Homes Passed oli 259 008 (191 951) ja Homes Connected oli 89 401 (68 071).
Liiketoimintanäkymät
Kuluvalla tilikaudella Lounea panostaa infrastruktuuriliiketoiminnan kasvuun investoimalla merkittävästi valokuituverkon kattavuuden laajentamiseen sekä valokuidun tuomiseen mahdollisimman lähelle asiakasta muun muassa kerrostaloissa. Verkkoon liitettyjen kotitalouksien, yritysten ja julkisten kiinteistöjen määrän lisääntyminen kasvattaa tasaisesti yhtiön liikevaihtoa. Jatkuvuutta liikevaihdon kehitykseen tuo Lounean poikkeuksellisen korkea asiakaspysyvyys.
Avainluvut, konserni (IFRS)
(EUR 1 000) | Q1 2025 | Q1 2024 | 2024 |
Liikevaihto | 19 145 | 16 910 | 72 710 |
Liikevaihdon muutos, % | 13,2 | – | 9,6 |
Jatkuva laskutus, % liikevaihdosta | 78,0 % | 76,4 % | 75,4 % |
Käyttökate | 4 379 | 3 652 | 15 717 |
Käyttökate, % | 22,9 % | 21,6 % | 21,6 % |
Liikevoitto | 1 224 | 968 | 4 520 |
Liikevoitto, % | 6,4 % | 5,7 % | 6,2 % |
Homes Passed | 259 008 | 191 951 | 254 722 |
Homes Connected | 89 401 | 68 071 | 80 392 |
Homes Connected portfolio | 126 701 | 74 871 | 121 299 |
Tunnuslukujen laskentakaavat
Käyttökate % = liikevoitto ennen poistoja / liikevaihto
Liikevoitto % = liikevoitto/liikevaihto
Homes Connected = Lounean oman valokuituverkon asiakkaat. Lounean ilmoittama Homes Connected on yhtä kuin Homes Active.
Homes Connected portfolio = Lounean oman valokuituverkon ja palveluoperoinnin kuituasiakkaat.
Homes Passed = Sisältää Lounean verkon alueella olevat asiakkaat, etäisyys kuituverkosta maksimissaan 50 metriä.
Toimitusjohtaja Veli-Matti Viitanen: Teknologiajohtajuus vahvistaa asiakaskokemaa
Taloudellinen kasvu ja investoinnit
Vuoden 2025 alku on ollut Lounealle vahva. Taloudellisesti vakaa kehitys ja strategiset investoinnit ovat vahvistaneet asemaamme suomalaisen digi-infran kehittämisen suunnannäyttäjänä. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana saavutimme ennätysmäärän liittymien käyttöönottoja. Tämä on seurausta pitkäjänteisestä myyntityöstä ja toimitusprosessien kehittämisestä – olemme ruuhkahuippujen sijaan onnistuneet tasapainottamaan toimitukset tasaisemmin läpi koko vuoden.
Valokuituverkon rakentaminen on jo nyt hyvässä vauhdissa: kaivutöitä tehdään tänä vuonna 200 alueella ympäri Suomen. Samaan aikaan panostamme voimakkaasti kerrostalojen sisäisten valokuituverkkojen rakentamiseen asiakkaillemme. Ratkaisumme vievät valokuidun nyt suoraan kerrostaloasuntoihin – myös kaupunkien keskustoissa ja vanhoissa taloyhtiöissä.
Toimintamme kasvaessa myös organisaatiorakenteemme vahvistuu. Lounea Palveluiden johtoryhmää on täydennetty kahdella keskeisellä nimityksellä. Pasi Arvola aloitti verkkojohtajana vastaten verkkorakentamisesta – roolissa, joka mahdollistaa entistä vahvemman fokuksen rakentamisen kehittämiseen ja tehokkuuteen. Satu Haikarainen nimitettiin Lounea Palveluiden kehitysjohtajaksi tukemaan liiketoiminnan kehitystä ja strategian jalkauttamista.
Strategian toteuttaminen
Kasvustrategiamme on tuottanut tulosta. Olemme onnistuneesti integroineet useita ostettuja verkkoja osaksi Lounean toimintaa, mikä on lisännyt asiakasmääräämme ja vahvistanut asemaamme eri alueilla.
Strateginen painopisteemme – teknologinen edelläkävijyys – sai alkuvuonna merkittävää kansainvälistä tunnustusta, kun Lounea palkittiin helmikuussa Barcelonan Mobile World Congress -tapahtumassa. Palkinto myönnettiin Lounean pitkäjänteisestä työstä teknologian ja tekoälyn hyödyntämisessä asiakaskokemuksen parantamiseksi. Erityistä kiitosta saivat Lounean edistykselliset palvelut ja erinomainen käyttäjäkokemus – yhdistelmä, joka erottaa meidät muista alan toimijoista.
Yksi konkreettinen esimerkki käyttäjäkokemuksen kehittämisestä on alkuvuodesta julkaistu viestintäportaali kuluttaja-asiakkaille. Portaalin avulla asiakas voi seurata tilatun valokuituliittymän etenemistä vaihe vaiheelta – suunnittelusta rakentamiseen ja käyttöönottoon saakka. Portaali tuo läpinäkyvyyttä asiakkaan koko asiakaspolkuun, vähentää epätietoisuutta ja parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Samalla se vapauttaa asiakaspalvelumme resursseja entistä sujuvampaan palveluun.
Loistava näyte teknologiajohtajuudestamme ovat Jyväskylän ylioppilaskunnan Soihtu-asunnot, joista tuli toteutuksemme myötä mahdollisesti maailman nopein opiskelijakylä. Rakensimme osaan kampuksesta 10 gigabitin valokuituyhteydet, jotka edustavat nopeustasoltaan kansainvälistä huippuluokkaa. Ratkaisussa kuitu tuotiin asuntoon asti, mikä mahdollistaa nopeuksien kasvattamisen jatkossa jopa satoihin gigabitteihin – tulevaisuuden tarpeiden mukaan.
Lounean teknologinen kehitystyö sai alkuvuonna myös uuden kotipesän, kun perustimme Lounea LABin – oman innovaatiokeskuksemme. Lounea LAB toimii alustana uusien palvelu- ja teknologiapilottien kehittämiselle ja testaukselle. Sen tavoitteena on vauhdittaa uudenlaisten, asiakaslähtöisten ratkaisujen syntymistä yhteistyössä sekä sisäisten tiimien että ulkoisten kumppaneiden kanssa.
Vastuullisuus
Julkistimme helmikuussa päivitetyn vastuullisuusohjelmamme, joka vastaa entistä paremmin sidosryhmiemme odotuksiin. Ohjelmaan lisättiin uutena teemana vastuu asiakkaasta, sillä vastuullisuustyön kehittämisessä asiakaskokemus, tietoturva ja verkon toimintavarmuus ovat nousseet keskeisiksi osiksi kestävää liiketoimintaa.
Alkuvuodesta otimme Greenline IT -laitteet käyttöön Lounean henkilöstölle ensisijaisena vaihtoehtona. Konsepti perustuu kiertotalouteen: tarjoamme korkealaatuisia, huollettuja ja uudelleenkäyttöön valmisteltuja IT-laitteita, jotka tukevat sekä resurssiviisautta että ympäristövastuuta. Greenline -konseptia terävöitetään parhaillaan yritysasiakkaille, ja sen lanseeraukseen panostetaan vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.
Liiketoimintamme hiilijalanjäljen seuranta ja pienentäminen näkyvät konkreettisina toimenpiteinä. Suosimme tänäkin vuonna yhteistyökumppaneita, jotka toimivat vastuullisesti ja hyödyntävät uusiutuvia energialähteitä. Myös rakentamisessa vastuullisuus näkyy: kaivutöistä pyritään toteuttamaan yli 25 % uusiutuvalla energialla.
Kiitokset ja katse tulevaisuuteen
Katsomme tulevaisuuteen rohkeasti. Tammikuussa päivitetty strategiamme tähtää vuoteen 2030 – tavoitteemme on olla suurin suomalainen valokuituyhtiö. Valokuitu kuuluu kaikille – asukkaille taajamassa tai keskustassa, kerrostalossa tai omakotitalossa. Lounea mahdollistaa jo nyt asiakkaillemme 50 Gbit/s -nopeudet, ja laajentuva verkkomme takaa, että Suomi pysyy diginotkeana myös tulevaisuudessa.
Kiitän lämpimästi kaikkia asiakkaitamme, lounealaisia ja yhteistyökumppaneitamme sitoutuneesta työstä yhteisten tavoitteiden eteen. Tulevaisuuden digiyhteiskunta rakennetaan tänään – yhdessä.
Taloudellinen tiedottaminen vuonna 2025
Lounea Oy julkaisee taloudellisen tiedottamisen seuraavasti
- Puolivuosikatsaus elokuun 2025 aikana
- Tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2025 maaliskuun 2026 aikana
Lisätiedot
Toimitusjohtaja Veli-Matti Viitanen, veli-matti.viitanen@lounea.fi, 029 7070 275